Hopelijk doet HR dit nu ook. En bij het maken van dit strategisch HR-plan hoop ik op een prominente plek voor e-HRM.
Langzaamaan vinden de budgetbesprekingen voor 2014 plaats. Een glimlach weet ik dan niet altijd te onderdrukken. Want de focus wordt veelal direct op de cijfers gelegd. Een Excel sheet met voor geformuleerde velden moet door de verschillende afdelingen en business units worden ingevuld. En zo lang het groeipercentage van de omzet en winst op papier maar aan de verwachtingen van de directies voldoet, is er weinig te vrezen. Een plan van aanpak, waarin wordt aangegeven hoe de organisatie tot deze resultaten gaat komen, wordt veelal nergens gevraagd…
Een gebrek aan Strategisch Management dus. Strategie heeft veelal het imago van iets magisch. Iets heel gewichtigst. Enerzijds probeer ik het belang van strategie te benadrukken. Immers, zonder een doordacht plan is het met hagel schieten om je bestemming te bereiken. En dit gebeurt helaas te vaak. “Kunnen wij die strategische sessie niet op een vrijdagmiddag doen? Dan kunnen wij de rest van de week gewoon werken…..”
Gelukkig zijn er ook organisaties die wel de tijd en moeite nemen om hun strijdplan te smeden. Helaas zijn wij er dan nog niet helemaal. Bij veel van deze organisaties liggen de plannen al in maart in de prullenbak. Omdat de markt ‘ineens’ toch om heel wat anders vraagt. En bij anderen worden de plannen onderweg niet of onvoldoende gemonitord en is het strategische plan dus een papieren tijger geworden.
Je begrijpt nu wel, ik geloof in strategisch management. Aan de andere kant moet het niet te theoretisch worden aangevlogen. Bij het maken van een strategisch plan geef je namelijk concrete antwoorden op de vraag: hoe ga je de gewenste doelen bereiken? Dus, aan welke knoppen ga je draaien? En vooral: wat ga ik niet doen? Strategie is dus kiezen.
Binnen recruitment en het HR merk ik dat er ook veel te weinig met strategische plannen gewerkt wordt. Zonde! En als ik ook zie hoe HR worstelt met haar administratieve taken, dan is de keuze van je strijdplan heel eenvoudig: focus je volgend jaar op e-HRM. Regel het nu in een keer goed. Zorg dat HR-systemen vóór je -in plaats van tegen je- gaan werken.
Een veelgehoord argument om met e-HRM aan de slag te gaan is vanwege het verlagen van de kosten. Natuurlijk: digitale dossiers, Employee Self Service, Managers Self Service e.d. zorgen voor een verminderen van de administratieve lasten en dus een verlaging van de kosten. Dat is wat veel CEO’s, CFO’s en aandeelhouders zal aanspreken. Toch is er ook een andere, veelal onderbelichte, kant om nu met e-HRM aan de slag te gaan: het verhogen van de opbrengsten. Denk maar aan betere management informatie en meer tijd om de business te ondersteunen. En in dit laatste zul je ieder jaar ook weer keuzes moeten maken. Maar eerst de basis op orde!
En werken jullie HR-systemen vóór of tegen je?

Het snel en flexibel kunnen inspelen op veranderende markten zijn, naast kwaliteit en innovatie, in mijn ogen de belangrijkste kerncompetenties voor organisaties om duurzaam concurrentievoordeel te bereiken en te behouden. Dit vraagt van medewerkers nogal wat verandervermogen en dat zit nu niet zo in onze natuur. Daarom mijn stelling: Change Management Begint met Recruitment.
[dropcap]O[/dropcap]ntwikkelingen bij zowel werkgevers als werknemers zorgen voor een andere onderlinge relatie. De technologische ontwikkelingen zorgen voor een toenemende invloed van consumenten en een sterk verhoogde concurrentiedruk. Vanuit de economielessen weten wij dat de economie gebaseerd is op schaarste. En schaarste geeft de macht om de prijs te bepalen. Maar meer en meer komen wij in een postschaarste tijdperk. Nieuws, kleding, elektronica, televisiekanalen, tijdschriften, paracetamol, advertentieruimte, muziek, films: de keuze is vooral door het internet en de opkomst van de webshops reuze. En dan worden sommige producten en diensten (Skype, Twitter, Flickr, Google, Gmail) ook nog eens gratis aangeboden (gratis in je business model).
[dropcap]D[/dropcap]at Google al meer dan uitstekende voorwaarden en arbeidsomstandigheden heeft, was al langer bekend: gratis lunches (van gastronomisch niveau), artsen op de locaties, conference bikes en zelfs high tec toiletten. Ook de vader- en moederschapsverloven zijn uitzonderlijk. Moeders hebben 18 weken na de bevalling betaald verlof en vaders krijgen 6 weken betaald vrij. Maar Google heeft nu ook ‘death benefits’ in het arbeidsvoorwaardenpakket. Zo vertelde Chief People Officer Laszlo Bock aan zakenblad
[dropcap]R[/dropcap]eferral recruitment, het inzetten van de eigen medewerkers om instroom te genereren, kan een goede strategie zijn om vacatures te vervullen. De voordelen van 
