Trend: Bring Your Own Device (BYOD)Nu Het Nieuwe Werken de hype status langzaam ontgroeit en organisaties zich steeds flexibeler organiseren doet de Bring Your Own Device (BYOD) haar intrede. Wat is het en wat kun je ermee?

Met BYOD gebruikt de werknemer de eigen privé-apparaten, zoals de mobiele telefoon, laptop en/of iPad, ook voor de zakelijke werkzaamheden. En in ruil hiervoor betaalt de organisatie de medewerker een vergoeding. De opkomst van cloud computing is een voorname aanjager van Bring You Own Device. Bij cloud computing staat de software en/of de bestanden ‘in de wolk’ op een externe server. Via een internetverbinding is de informatie dan tijd- en plaatsonafhankelijk beschikbaar. Denk maar aan de webbased recruitment- en e-hrm systemen. Je logt in vanuit je huis, je werkplek of onderweg en je kunt er gebruik van maken. Het maakt ook niet meer uit vanaf welk apparaat (een pc, een laptop of een iPad) je inlogt. En met Bring Your Own Device zijn deze apparaten (devices) dus eigendom van de medewerker.

BYOD biedt organisaties verschillende voordelen: denk aan afname van it-kosten en beheerskosten, maar vooral ook aan een verhoging van de productiviteit en de mobiliteit van de medewerkers. Het invoeren van een BYOD geeft de IT-afdeling wel reden voor bezinning. Want, wie is er verantwoordelijk voor datalekken, virussen en andere technische problemen?

HR zal op haar beurt moeten nadenken welke gevolgen Bring Your Own Device voor het ICT-reglement heeft. Denk aan de privacy: mag de werkgever het surfgedrag van de medewerker zo maar volgen en vastleggen?

BYOD biedt in mijn ogen vooral kansen om medewerkers zelf keuzes te laten maken ten aanzien van de apparaten die zij willen inzetten om hun resultaten te behalen. De verantwoordelijkheid komt zo ook lager in de organisatie te liggen. Bring Your Own Device vraagt van het management wel om ruimte en vertrouwen. Maar ja, dat is in de meeste organisaties toch al volop aanwezig…