Masterclass Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding

11 & 12 aprilUtrecht/Bunnik€ 999,-

Inschrijven

Leer in deze tweedaagse Masterclass hoe je je werkgeversmerk, de candidate experience, doelgroepsgerichte wervingsproposities en je recruitmentsite (werken-bij website) kunt versterken en hoe je hiervoor storylistening en storytelling kunt inzetten.

Programma

De Masterclass Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding bestaat uit de volgende 4 blokken.

blok 1. Employer branding & positioning

Een sterk werkgeversmerk zorgt voor aantrekkingskracht van potentiële kandidaten. En dat is precies wat je als organisatie wilt. Vooral in krappe arbeidsmarktsituaties. Een merk bestaat veelal uit een fysiek woord(beeld), maar het is vooral van belang wat de gewenste denkbeelden en gevoelens van jouw doelgroepen zijn.

Een voorbeeld: Zelf werd ik ooit door een oud-collega benaderd voor een functie bij G4S. Ik bedankte beleeft. Hoewel ik de organisatie niet kende, had ik er namelijk onvoldoende positieve associaties bij. Om er vervolgens, na een tweede telefoontje van mijn oud-collega, toch 6 jaar te hebben gewerkt. En met heel veel plezier.

Aan de slag met:

  • Brand management: corporate-, customer- employer branding
  • Employee value proposition
  • Employee relationship management
  • Internal branding versus external branding

blok 2. Strategisch recruitment

Het zijn uiteindelijk de medewerkers die de organisatiestrategie ‘voeden’ en uitvoeren en daarmee de beoogde doelen te bereiken. Aantrekken van nieuwe medewerkers is daarom een cruciale activiteit, nog los van de investering die de organisatie hiermee doet. In dit blok gaan wij op zoek naar de gewenste doelen die jullie willen bereiken en welke activiteiten hiervoor nodig zijn. Met het arbeidscommunicatieplan maak je de keuzes waar jullie je tijd, geld en energie aan gaan besteden (en waar dus niet aan…). Het zal je verbazen hoe snel je met beperkte middelen je werkgeversmerk kan versterken.

Aan de slag met:

  • Recruitment vanuit de organisatie- en HR-strategie
  • Recruitment prestatie indicatoren & recruitment analytics
  • Onderdelen van het arbeidsmarktcommunicatieplan
  • De recruitmentsite en andere wervingskanalen

blok 3. Storylistening & Storytelling

Employer Branding = Storylistening en Storytelling. Om mensen aan te trekken en duurzaam aan je te verbinden heb je een eigen, onderscheidend en vooral eerlijk verhaal nodig. Wie ben je als werkgever, wat is typisch jullie cultuur en wat maakt werken bij jullie waardevol en leuk? Maar ook een verhaal over waar jullie naar op weg zijn en over wat er misschien juist nog niet is. Dat is een verhaal van binnenuit, van de mensen in jullie organisatie; jullie verhalenvertellers. Met Storylistening ga je deze verhalen herkennen, vinden en ophalen. En leer je te begrijpen wat deze verhalen te vertellen hebben, wat ze betekenen: jullie onderscheidend vermogen. Met Storytelling deel je deze verhalen, eerst intern en daarna met de buitenwereld. Echte verhalen die de mensen aantrekken die jullie zoeken. In het blok Storylistening en Storytelling leert Sem Stemerding je hoe dat precies werkt en hoe je daar praktisch mee aan de slag kunt.

Aan de slag met:

  • De kracht van verhalen
  • De ingrediënten van een (wervings)verhaal
  • Verhalen vinden met narratieve vraagstelling
  • Van binnen naar buiten; Intern draagvlak en betrokkenheid creëren

blok 4. Candidate & employee experiences

De pre- en onboarding geeft je de uitgelezen kans om jullie verhalen door te geven en vooral te laten ervaren. Niet alleen voor een ‘warm welkom’, maar juist ook om de verbondenheid tussen de (nieuwe) medewerkers op- en uit te bouwen. En dit vraagt gedurende de samenwerking natuurlijk ook om aandacht en acties. Wij gaan dan ook op zoek naar factoren die impact hebben op de employee experiences. Zo ook voor de afscheidsfase wanneer de organisatie en/of de medewerker voor een andere afslag heeft gekozen.

Aan de slag met:

  • Pre- & onboarding
  • Aantrekken, maar vooral behouden
  • Offboarding & rejoining
  • Praktijkervaringen ‘special recruiter’ (nadere info volgt)