Wanneer je in een concurrerende markt opereert, dat geldt dus voor bijna iedere organisatie, is het onderscheidend vermogen het cruciale thema. Immers, je wilt een unieke positie in de markt innemen waardoor je de concurrentie op achterstand zet of, nog liever, geheel ontloopt. Maar in de arbeidsmarktcommunicatie is het onderscheid vaak ver te zoeken. De oplossing: zet de ‘Waarom-vraag’ ook centraal in je arbeidsmarktcommunicatie.Lees meer
concurrentiestrategie
7 vragen om je business (nog beter) te snappen
Maar al te vaak krijgen HR professionals de kritiek dat ze geen of te weinig inzicht hebben in hun business. Of deze kritiek nu terecht of onterecht is, is niet aan de orde. Bovendien, in een tijd waarin de ontwikkelingen in een razend tempo aan ons voorbij schieten (Nokia en Hyves waren nog niet zo heel lang geleden de nummers 1) kan het in ieder geval geen kwaad om uitstekend inzicht te hebben -en te houden- in je business. Dus, 7 vragen om je business (nog beter) te snappen.Lees meer
Wat Boren, Gaten en HRM met elkaar gemeen hebben
Een Blauwe (HR) Oceaan
In 2005 introduceerde Kim en Mauborgne een nieuwe bedrijfsstrategie: de Blue Ocean Strategy. Het gelijknamige boek werd een internationale bestsseller. Door de snelle technologische ontwikkelingen, de globalisering en de stijgende productiviteit is het aanbod van producten gigantisch. Tel voor de grap in de supermarkt maar eens hoeveel soorten chips, olijfolie of smaken thee er wel niet zijn. En hoeveel tv-zenders, kledingwinkels en restaurants zijn er wel niet? Kortom, schaarste is overschot geworden. Voor organisaties ligt hier een serieus gevaar op de loer. Immers, de aloude economische basiswet leert ons dat, bij een stijgend aanbod, de prijzen dalen. De concurrentie wordt gestreden rondom de prijs: wie is de goedkoopste? En deze prijzenslag leidt volgens de auteurs alleen maar tot een bloedige concurrentiestrijd: de rode oceaan. Door de immer dalende prijzen en marges blijft er onvoldoende geld over om met verbeterende en nieuwe producten en diensten de concurrentie voor te blijven.Lees meer