Maar al te vaak krijgen HR professionals de kritiek dat ze geen of te weinig inzicht hebben in hun business. Of deze kritiek nu terecht of onterecht is, is niet aan de orde. Bovendien, in een tijd waarin de ontwikkelingen in een razend tempo aan ons voorbij schieten (Nokia en Hyves waren nog niet zo heel lang geleden de nummers 1) kan het in ieder geval geen kwaad om uitstekend inzicht te hebben -en te houden- in je business. Dus, 7 vragen om je business (nog beter) te snappen.Lees meer
klantwaarde
Wat Boren, Gaten en HRM met elkaar gemeen hebben
Als Disney de HR baas was
Ja, wat zou er dan wel gebeuren? En wat niet meer? De titel van deze blog is ontleend aan het boek ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis’. De schrijver hiervan is Fred Lee die zowel voor Disney als voor Amerikaanse ziekenhuizen heeft gewerkt. Ziekenhuis? Wat heeft dit met HR te maken…?
Fred Lee zet de lezer toch aardig aan het denken, ik zal er een paar noemen.Lees meer
Kan de CEO zelf wel rekenen?
Natuurlijk mag HR het zich aantrekken dat zij te weinig bedrijfskundig is onderlegd. Om echt waarde aan organisaties toe te voegen dient HR verstand te hebben van klanten, markten, verdienmodellen, marketing, communicatie en technologie. Nog even los van meer HR gerelateerde onderwerpen als bijvoorbeeld leiderschap, veranderkunde en organisatieontwikkeling. Ja, da’s heel wat. Maar ja, daarom zitten wij –als business partners– in het hart van organisatie en zijn wij direct betrokken bij het ‘organiseren van werk’ zoals het aantrekken, inzetten en ontwikkelen van medewerkers en de beloning van hen. En dat kan niet zonder de kennis en vaardigheden van al deze vakgebieden.Lees meer
Een Blauwe (HR) Oceaan
In 2005 introduceerde Kim en Mauborgne een nieuwe bedrijfsstrategie: de Blue Ocean Strategy. Het gelijknamige boek werd een internationale bestsseller. Door de snelle technologische ontwikkelingen, de globalisering en de stijgende productiviteit is het aanbod van producten gigantisch. Tel voor de grap in de supermarkt maar eens hoeveel soorten chips, olijfolie of smaken thee er wel niet zijn. En hoeveel tv-zenders, kledingwinkels en restaurants zijn er wel niet? Kortom, schaarste is overschot geworden. Voor organisaties ligt hier een serieus gevaar op de loer. Immers, de aloude economische basiswet leert ons dat, bij een stijgend aanbod, de prijzen dalen. De concurrentie wordt gestreden rondom de prijs: wie is de goedkoopste? En deze prijzenslag leidt volgens de auteurs alleen maar tot een bloedige concurrentiestrijd: de rode oceaan. Door de immer dalende prijzen en marges blijft er onvoldoende geld over om met verbeterende en nieuwe producten en diensten de concurrentie voor te blijven.Lees meer
7 Tips om bij de CEO aan Tafel Te Komen
Veel HR managers en HR directeuren worstelen met de vraag hoe ze bij de CEO aan tafel kunnen zitten. Deze wens is begrijpelijk, want om samen met de directie en het lijnmanagement sturing aan de organisatie te kunnen geven, is draagvlak bij hen noodzakelijk. Maar soms is HR niet eens in de directie vertegenwoordigd of moet het aan de Financieel Directeur rapporteren…. Of ziet de CEO HR als ‘de afdeling personeelszaken dat het al lastig genoeg heeft om de personeelsdossiers en vakantiekaarten op orde te brengen en de juiste salarissen uit te betalen. En dan willen ze ook nog meepraten over de organisatie en de business?’Lees meer