Het snel en flexibel kunnen inspelen op veranderende markten zijn, naast kwaliteit en innovatie, in mijn ogen de belangrijkste kerncompetenties voor organisaties om duurzaam concurrentievoordeel te bereiken en te behouden. Dit vraagt van medewerkers nogal wat verandervermogen en dat zit nu niet zo in onze natuur. Daarom mijn stelling: Change Management Begint met Recruitment.

Vrij recent schreef Wim van den Nobelen over de haat-liefde verhouding tussen HR en Recruitment. Ik herken dit ook en heb het eerder al aan de kaak gesteld. Recruitment is een van de meest essentiële onderdelen van het HR-vak. Helaas zie ik veel HRM’ers recruitment te veel links laten liggen. Het aanstellen van nieuwe collega’s heeft een gigantische impact op organisaties; zowel in financiële zin, als ook op de cultuur en de performance van de organisatie.

Managers mogen zich trouwens ook wel aangesproken voelen op het feit dat zij recruitment er maar ‘even’ bij doen. Ook het aantrekken van nieuwe (goede!) medewerkers moet topprioriteit voor hen zijn. Wanneer wij naar de nabije toekomst kijken, dan zal de omloopsnelheid van medewerkers steeds verder toenemen: wij blijven steeds korter bij organisaties. Een reden te meer om het aantrekken en inzetten van medewerkers de hoogste voorrang te geven.

Maar daar is nog een reden voor. Veel tijd, geld en energie wordt verloren met veranderingsprogramma’s en –processen (ook omdat de verkeerde mensen zijn aangesteld). En die beslist niet altijd tot de gewenste resultaten leiden. De kracht van het binnenhalen van de juiste medewerkers wordt in deze situaties onderschat of zelfs over het hoofd gezien. Niet alleen ga ik er vanuit dat nieuwe collega’s direct aan het nieuwe profiel voldoen, anderzijds zullen zij een positief effect hebben om de andere teamleden mee naar de gewenste situatie te trekken. Dit zal nog niet bij de eerste het geval zijn, maar dat effect neemt steeds verder toe naarmate de volgende nieuwe collega wordt aangenomen. Het bevestigt voor mij ook het belang van strategische personeelsplanning, en dan vooral de kwalitatieve component ervan: Hebben wij de juiste medewerkers in dienst, nu en in de toekomst?