Een sterk merk creëert waarde. Het kan het gevoel van een potentiële miskoop verlagen, het geeft herkenning en identificatie (emotionele functie), het biedt bescherming tegen nieuwe toetreders op de markt, het vergemakkelijkt nieuwe productintroducties en aanverwante producten en er wordt meer voor betaald. Hogere marges dus. Voor een Nike t-shirt wordt al snel € 25 betaald, terwijl het HEMA shirt misschien € 5 kost. Zal de kwaliteit heel anders zijn? Een sterk werkgeversmerk creëert ook waarde. Tijd voor de 7 eigenschappen van effectief Employer Branding.Lees meer
recruitment
De 7 Eigenschappen van een Effectief Recruitmentplan
In het tweede deel van de serie ‘de 7 eigenschappen van..’ staat het strategisch recruitmentplan centraal. Welke 7 eigenschappen bepalen de effectiviteit van het recruitmentplan? In het eerste deel is stilgestaan bij de 7 eigenschappen van effectief recruitment. Hierbij is recruitment in meer algemene zin beschouwd. Wij gaan nu een stap verder en zullen antwoord moeten gaan geven op de hamvraag voor recruitment: hoe gaan wij de vacatures invullen? De keuzes die wij hierin maken worden in een (strategisch) recruitmentplan vastgelegd.Lees meer
De 7 Eigenschappen van Effectief Recruitment
Recruitment wordt op veel HR-afdelingen er te vaak maar ‘even’ bij gedaan. En dat terwijl het aantrekken van nieuwe collega’s topprioriteit voor de organisatie en dus ook voor HR zou moeten zijn. Bij de hele grote ondernemingen is er gelukkig al veel meer aandacht voor het aantrekken van nieuwe collega’s. Toch ben ik wel benieuwd of zij ook beschikken over alle 7 eigenschappen van effectief recruitment. Heeft 50% van het HR-team de focus op recruitment? Analyseren de recruiters de beoordelingsformulieren van nieuw aangetrokken collega’s? Welke bestemming heeft jouw organisatie? Voor recruitingroundtable.nl zal ik de komende periode de serie ‘De 7 eigenschappen van effectief …’ gaan bloggen. In iedere aflevering staat een onderwerp uit de arbeidsmarktcommunicatie, werving & selectie, social media recruitment of e-HRM centraal.Lees meer
Twitter nuttig wervingsmedium?
Sinds korte tijd ben ik ook twitteraar. Lange tijd heb ik het kunnen vermijden, maar ik kan mijzelf niet meer als HR bedrijfskundige serieus nemen als ik niet met de tijd meega. Toch ben ik nog wel voorzichtig. Ik heb het beeld dat er toch via Twitter te veel -voor mij- onzinnige privé informatie de wereld in wordt geslingerd. Dat iemand vertelt dat ie van een lekker dagje strand geniet. Of dat iemand een drukke dag op kantoor had. Of ‘weer thuis is’. Tsja… Om over de hoeveelheid vacatures van de vakbladen of communities nog maar te zwijgen.Lees meer