Ik blijf mij erover verbazen hoe weinig kennis en kunde de gemiddelde HR professional van recruitment heeft en zich hiermee bezig houdt. In mijn visie is het, samen met het ontwikkelen en committen van medewerkers, de belangrijkste HR taak: Mensen Maken Merken.

Het belang van een sterk merk is groter dan ooit. Een sterk merk creëert waarde. Immers, het geeft de consument vertrouwen, het vergroot toetredingsbarrières voor concurrenten, het geeft herkenning en identificatie en het vergemakkelijkt nieuwe productintroducties. En, niet onbelangrijk, er wordt meer voor betaald. Denk maar aan het t-shirt van Zeeman (€ 2,95) of van Nike (ca. € 25,-).

In een periode waarin de mening van consumenten heel makkelijk verspreid en gedeeld kan worden (denk maar aan Zoover, Vergelijk, Kieskeurig en Iens) en het aanbod van producten ongekend is, gaat het om vertrouwen. En dus om sterke merken. En die merken worden wel door de mensen gemaakt.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor consumentenmerken, maar natuurlijk ook voor werkgeversmerken. Ik verbaas mij er wel over hoe weinig kennis en kunde de HR professional van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie heeft. Het aantrekken van nieuwe medewerkers wordt veelal weggedelegeerd naar een recruiter of een wervingsbureau. Terwijl dit naar mijn mening de belangrijkste taak van HR is. Samen met het ontwikkelen en committen  van de medewerkers. Recruitment wordt mij te veel als specialisme van HR gezien; ik zie het als een kerntaak. Beschouw medewerkers als klanten en ambassadeurs van de organisatie. Om sterke merken te bouwen. En doordat de concurrentiestrijd ook steeds meer beslist zal worden door het verandervermogen van de organisatie, zal sneller en vaker een beroep worden gedaan op de arbeidsmarkt. En de organisatie die de beste mensen kan aantrekken…

Mensen Maken Merken.